Όποιος έχει έρθει σε επαφή με το Amazon γνωρίζει ότι, κατά καιρούς, μπορεί να συναντήσει απατεώνες που εκμεταλλεύονται παρασιτικά τη δημοτικότητα της αγοράς. Εξαπατούν όλα τα είδη των χρηστών: πωλητές, αγοραστές, τακτικούς χρήστες και επισκέπτες μιας χρήσης.
Ακόμα και αν δεν έχετε συνδεθεί ποτέ στο Amazon (αλήθεια, όμως: ποτέ;), κάποιες από αυτές τις απάτες μπορεί να σας επηρεάσουν και εσάς. Θα επικεντρωθούμε πρώτα στους αγοραστές επειδή αποτελούν τη μεγαλύτερη ομάδα, αλλά δεν θα αγνοήσουμε και όλους τους άλλους.
Εδώ και πολλά χρόνια, το phishing - αυτό το διαχρονικό κλασικό είδος απάτης στο Διαδίκτυο - παραμένει η κύρια απειλή για τους περισσότερους απλούς χρήστες. Ο κύριος στόχος ενός απατεώνα είναι τα προσωπικά σας δεδομένα, και κατά προτίμηση τα δεδομένα που δίνουν πρόσβαση σε σημαντικούς λογαριασμούς (ιδανικά, λογαριασμούς που σχετίζονται με τα οικονομικά). Ένας λογαριασμός Amazon, όπως μπορείτε να μαντέψετε, είναι ένα αξιόλογο έπαθλο.
Οι απατεώνες προσπαθούν να αποκτήσουν αυτά τα δεδομένα χρησιμοποιώντας δόλια μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνύματα κειμένου ή κλήσεις που υποτίθεται ότι προέρχονται από την Amazon. Υπάρχουν δεκάδες τεχνικές phishing, αλλά τις περισσότερες φορές τονίζουν το επείγον. Παρακάτω, θα βρείτε τους κυριότερους τύπους ηλεκτρονικών μηνυμάτων phishing που έχουν συναντήσει πρόσφατα οι αναλυτές μας κατά του spam.
Λαμβάνετε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS που ισχυρίζεται ότι σύντομα θα χρεωθείτε για τη συνδρομή Amazon Prime που (υποτίθεται ότι) αγοράσατε και σας παρέχει έναν αριθμό στον οποίο μπορείτε να καλέσετε για να ακυρώσετε την αγορά. Αν το καλέσετε, θα προσπαθήσουν να σας ξεγελάσουν ή να σας πιέσουν να αποκαλύψετε το όνομα χρήστη, τον κωδικό πρόσβασης και τον αριθμό της κάρτας σας.
Υπάρχει επίσης μια εκδοχή αυτού του σχεδίου που περιλαμβάνει τον πειρασμό των θυμάτων να εγκαταστήσουν το πρόγραμμα απομακρυσμένης πρόσβασης TeamViewer στους υπολογιστές τους - και που απάλλαξε τους απλούς Βρετανούς από ένα εκατομμύριο λίρες σε διάστημα τριών μηνών το 2019.
Ψεύτικες ειδοποιήσεις για ύποπτη δραστηριότητα στον λογαριασμό σας στην Amazon
Μία από τις πιο συνηθισμένες τεχνικές phishing χρησιμοποιεί ένα μήνυμα που φαίνεται να προέρχεται από την Amazon και αναφέρεται σε ύποπτη δραστηριότητα ή μη εξουσιοδοτημένες συναλλαγές στο λογαριασμό σας. Σε αυτό το σενάριο, οι απατεώνες προσπαθούν να σας τρομάξουν κάνοντάς σας να πιστέψετε ότι κάποιος παραβίασε τον λογαριασμό σας.
Για να διορθώσετε τα πράγματα, λέει η ειδοποίηση, πρέπει να κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο. Ο σύνδεσμος οδηγεί σε έναν ψεύτικο ιστότοπο της Amazon, και αν εισαγάγετε εκεί το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής σας, οι πληροφορίες αυτές πηγαίνουν κατευθείαν στους απατεώνες, οι οποίοι τις χρησιμοποιούν για να χακάρουν τον λογαριασμό σας (πραγματικά). Μια γυναίκα στο Fife της Σκωτίας κατέληξε να χάσει 80.000 λίρες ως αποτέλεσμα μιας τέτοιας κλήσης.
Το Sony PlayStation σας θα αποσταλεί σύντομα στη διεύθυνση που δηλώσατε. Δεν παραγγείλατε ένα; Απλά καλέστε μας και θα τα διορθώσουμε όλα.
Όπως ίσως έχετε καταλάβει, το να κάνετε αυτό το τηλεφώνημα είναι κακή ιδέα. Για άλλη μια φορά, οι απατεώνες κυνηγούν εύκολο χρήμα και προσωπικά δεδομένα. Μια γυναίκα στην Αυστραλία έχασε 4.000 AU$ με αυτόν τον τρόπο- οι απατεώνες την έπεισαν να αγοράσει δωροκάρτες Amazon.
Οι δωροκάρτες είναι το επίκεντρο ενός κοινού τεχνάσματος: Βρίσκετε ένα προϊόν στο διαδίκτυο σε πολύ καλή τιμή, αλλά ο πωλητής σας προτείνει να μεταφέρετε τα στοιχεία μιας δωροκάρτας Amazon ως πληρωμή. Δεν σας συνιστούμε να ακολουθήσετε το κόλπο. Θα καταλήξετε χωρίς χρήματα στην κάρτα και χωρίς αγορά.
Είναι πάντα καλύτερο να πληρώνετε για αγορές στο διαδίκτυο με τρόπους που σας επιτρέπουν να αμφισβητήσετε την πληρωμή, αν κάτι πάει στραβά. Ο κύριος σκοπός μιας δωροκάρτας Amazon, όπως υποδηλώνει και το όνομά της, είναι να δοθεί ως δώρο. Οποιαδήποτε αμφισβήτηση για την αποστολή μιας τέτοιας κάρτας σε έναν αδίστακτο ανώνυμο πωλητή δεν θα ευσταθεί.
Μια άλλη επιλογή είναι ένα ψεύτικο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από το αφεντικό σας που ζητά επειγόντως ένα πακέτο δωροκάρτες Amazon. Μπορεί να αποτελεί έκπληξη, αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να πέφτουν σε αυτό το τέχνασμα.
Ούτε ο αποστολέας χρειάζεται να είναι το αφεντικό σας- θα μπορούσε να είναι κάποιος συγγενής, όπως μια γιαγιά που δεν νιώθει άνετα με την τεχνολογία, και να σας ζητήσει να αγοράσετε αρκετές δωροκάρτες μικρής αξίας ως χριστουγεννιάτικα δώρα για όλη την οικογένεια.
Η πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση είναι και η πιο απλή: επικοινωνήστε με το αφεντικό σας (ή τη γιαγιά σας) χρησιμοποιώντας μια διαφορετική μέθοδο (μην απαντήσετε στο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) και βεβαιωθείτε ότι όλα είναι εντάξει.
Έχουμε δει παραδείγματα απατεώνων που χρησιμοποιούν το μαστίγιο, αλλά χρησιμοποιούν επίσης το καρότο για να παρασύρουν τους ανθρώπους. Αν δεν μπορούν να σας εκφοβίσουν με συζητήσεις για παραβίαση του λογαριασμού σας ή ύποπτες συναλλαγές, μπορούν ακόμα να σας στείλουν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για συσσωρευμένους πόντους μπόνους που πρόκειται να λήξουν ή για κάποιο άλλο δώρο. Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: Αν κάνετε κλικ στον σύνδεσμο και εισάγετε δεδομένα στον ψεύτικο ιστότοπο, αυτά θα σταλούν στους απατεώνες. Μην το κάνετε.
Οι απατεώνες δεν ενδιαφέρονται αν είστε αγοραστής ή πωλητής- όπως και να έχει, έχετε χρήματα που θέλουν. Αν πουλάτε στο Amazon, προσέξτε αυτές τις απάτες.
Η απάτη αποτυχίας παράδοσης έχει ήδη γίνει κλασική περίπτωση απάτης στο Διαδίκτυο (και ίσως απάτης γενικότερα). Τι μπορείτε να κάνετε αν ένας αγοραστής ισχυριστεί ότι το πακέτο του δεν έφτασε ποτέ; Διαθέτει η Amazon τρόπους για την καταπολέμηση αυτού του είδους της απάτης; Ναι. Επιλέγετε πάντα παράδοση με ακριβή παρακολούθηση για το πακέτο σας, η οποία σας επιτρέπει να το παρακολουθείτε σε κάθε βήμα της διαδρομής, συμπεριλαμβανομένου του να μαθαίνετε πότε παραλήφθηκε.
Τι γίνεται αν ένας αγοραστής αντικαταστήσει το προϊόν που αγόρασε με ένα κατεστραμμένο και ζητήσει αποζημίωση; Αυτό εξαρτάται από εσάς: Πριν από την αποστολή του προϊόντος, τραβήξτε μια φωτογραφία ή ένα βίντεο του προϊόντος σε καλή κατάσταση και σφραγίστε τη συσκευασία με ένα προστατευτικό αυτοκόλλητο. Αν το αυτοκόλλητο είναι σπασμένο, τότε σαφώς τηρήσατε το δικό σας μέρος της συμφωνίας.
Κάποιοι ανεκδιήγητοι έχουν κερδίσει εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια από παράνομες επιστροφές, αντικαθιστώντας πραγματικά αγαθά με κουτιά με σκουπίδια. Στο τέλος πιάστηκαν και επικράτησε η δικαιοσύνη, αλλά οι πωλητές μπορεί να βιώσουν πραγματική ζημιά πριν όλα ξεκαθαρίσουν.
Παραδόξως, ναι. Η βαρυτική επιρροή της Amazon μπορεί να σας επηρεάσει ακόμη και αν δεν έχετε επισκεφθεί ποτέ τον ιστότοπο της πλατφόρμας.
Πάρτε, για παράδειγμα, τις ψεύτικες προσφορές εργασίας. Η απάτη ξεκινάει σε παρόμοια πορεία, αλλά αντί για ένα δώρο ή ένα πρόβλημα παράδοσης, το άτομο με τον άγνωστο αριθμό τηλεφώνου σας προσφέρει μια θέση εργασίας στην Amazon. Παράξενο, σίγουρα, αλλά η προοπτική να εργάζεστε από το σπίτι με ευέλικτο πρόγραμμα, κερδίζοντας αρκετές χιλιάδες δολάρια το μήνα είναι δελεαστική.
Περιμένετε: Υπάρχει μια αμοιβή για τους υποψήφιους. Το οποίο πληρώνετε με μια δωροκάρτα Amazon. Σας θυμίζει κάτι; Ήρθε η ώρα να το κλείσετε. Εξάλλου, η Amazon διαφημίζει τις ανοιχτές θέσεις εργασίας στον ιστότοπό της και δεν χρεώνει για το προνόμιο της υποβολής αίτησης.
Μια άλλη εκδοχή αυτής της απάτης καλεί τους ανθρώπους να γράψουν κριτικές για προϊόντα στο Amazon και να πληρωθούν γι' αυτό. Τα θύματα ανακατευθύνονται σε έναν ιστότοπο phishing και οποιαδήποτε δεδομένα εισαχθούν εκεί θα πέσουν στα χέρια των απατεώνων.
Ένας άλλος τύπος απάτης που αξίζει να αναφερθεί είναι η χειραγώγηση της βαθμολογίας ενός πωλητή χρησιμοποιώντας μια μέθοδο που ονομάζεται "βούρτσισμα ". Ξεκινά με ένα πακέτο με τυχαία πράγματα που δεν έχετε καν παραγγείλει. Ορισμένα από τα ανεπιθύμητα πακέτα περιείχαν παντόφλες, λάμπες ή σπόρους, για παράδειγμα.
Το κόλπο βρίσκεται στις κριτικές. Ένας αδίστακτος πωλητής μπορεί να καταχωρήσει εκατοντάδες ψεύτικους λογαριασμούς, να πουλήσει μερικά φτηνά αντικείμενα σε καθέναν από αυτούς, να στείλει τα εν λόγω αντικείμενα σε τυχαίες διευθύνσεις από μια βάση δεδομένων που διέρρευσε και να δημοσιεύσει διθυραμβικές κριτικές που υποτίθεται ότι προέρχονται από αυτούς τους ψεύτικους λογαριασμούς. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα πακέτα έχουν πάει ακόμη και σε νεκρούς ανθρώπους.
Αυτή η απάτη δεν αποτελεί άμεση απειλή για τον παραλήπτη, αλλά αν λάβετε ένα τέτοιο πακέτο, είναι πολύ πιθανό τα δεδομένα σας να έχουν διαρρεύσει. Ως εκ τούτου, σας συνιστούμε να ελέγξετε τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας με βάση αυτή τη βάση δεδομένων των γνωστών διαρροών και, εάν είναι απαραίτητο, να αλλάξετε τους κωδικούς πρόσβασής σας. Τούτου δοθέντος, αναφέρετε κάθε τέτοιο πακέτο στην υποστήριξη της Amazon, ώστε η εταιρεία να αντιμετωπίσει τους δόλιους λογαριασμούς.
Ακολουθούν οι βασικοί κανόνες για τον χειρισμό ύποπτων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ώστε να προστατευτείτε από το phishing και άλλες μεθόδους εξαπάτησης υψηλής τεχνολογίας: