Θα δείτε τον όρο "προστασία των δεδομένων" να εμφανίζεται όλο και πιο συχνά στα μέσα ενημέρωσης καθώς το 2022 πλησιάζει στο τέλος του. Οι ειδήσεις για παραβιάσεις δεδομένων, μεγάλα τεχνολογικά σκάνδαλα και εγκλήματα στον κυβερνοχώρο έρχονται στα πρωτοσέλιδα με ανησυχητική συχνότητα. Ήρθε η ώρα να ρίξετε μια ματιά στο τι είναι το απόρρητο των δεδομένων, τι σημαίνει για εσάς και τι μπορείτε να κάνετε για να προστατευτείτε στο διαδίκτυο.
Με απλά λόγια, η ιδιωτικότητα είναι το δικαίωμά σας, ως νομοταγής πολίτης, να μην σας ενοχλούν. Εκτός από πράγματα όπως οι ποινικές έρευνες, κανένα πρόσωπο, εταιρεία, οργανισμός ή κυβέρνηση δεν έχει το δικαίωμα να εισβάλλει ή να παρεμβαίνει στις ιδιωτικές σας υποθέσεις.
Το απόρρητο των δεδομένων είναι μια επέκταση αυτής της ιδέας στο πεδίο των πληροφοριών. Το δικαίωμά σας στην ιδιωτική ζωή σημαίνει ότι έχετε επίσης το δικαίωμα να έχετε τον τελευταίο λόγο για το ποιες πληροφορίες συλλέγονται για εσάς και πώς χρησιμοποιούνται.
Το να έχετε τις προσωπικές σας πληροφορίες άμεσα διαθέσιμες σε εταιρείες και άτομα σας αφήνει πολύ πιο εκτεθειμένους σε διακρίσεις, απάτες και θυματοποίηση. Τα πάντα, από ενοχλητικά ρομποτικά τηλεφωνήματα και μηνύματα spam μέχρι doxxing, παρενόχληση, απάτες και κλοπή ταυτότητας.
Η ομάδα πίσω από ένα διαδικτυακό εργαλείο αφαίρεσης δεδομένων που ονομάζεται Incogni διεξήγαγε έρευνα σε 2.310 Αμερικανούς και διαπίστωσε ότι το 97% έλαβε μηνύματα spam, το 94% είχε να αντιμετωπίσει ρομποτικά τηλεφωνήματα, το 90% γνώριζε προσπάθειες απάτης που απευθύνονταν εναντίον τους και το 80% γνώριζε για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων. Αυτά δεν είναι σπάνια περιστατικά, αλλά οι καθημερινές εμπειρίες των απλών Αμερικανών.
Οι καθημερινοί άνθρωποι αρχίζουν να παίρνουν στα σοβαρά το απόρρητο των δεδομένων. Όταν η Apple εισήγαγε την πολιτική διαφάνειας παρακολούθησης εφαρμογών στο iOS 14.5, το 96% των Αμερικανών χρηστών επέλεξε να μην παρακολουθείται η εφαρμογή. Ζώντας στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2022, δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύετε ότι μπορείτε να επιτύχετε 100% προστασία της ιδιωτικής ζωής των δεδομένων. Υπάρχουν, ωστόσο, πολλά που μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε τον όγκο των δεδομένων σας που βρίσκονται εκεί έξω.
Κατ' αρχάς, ας δούμε τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να μειώσετε τον όγκο των προσωπικών δεδομένων που βγάζετε εκεί έξω για να τα συγκεντρώσουν οι εταιρείες. Δεν θα είναι όλα όσα αναφέρονται σε αυτόν τον κατάλογο για εσάς, αλλά οτιδήποτε μπορείτε να κάνετε θα είναι καλύτερο από το τίποτα, και κάθε μικρό κομμάτι βοηθάει.
Σχεδόν ό,τι κάνουμε στο διαδίκτυο, το κάνουμε μέσω ενός προγράμματος περιήγησης στο διαδίκτυο. Τα προγράμματα περιήγησης όπως το Chrome, το Safari και το Edge συλλέγουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων για εσάς. Αλλάξτε σε ένα πρόγραμμα περιήγησης που σέβεται την ιδιωτικότητα και διαθέτει ενσωματωμένη διαχείριση cookies και προστασία από την παρακολούθηση. Ο Firefox, το DuckDuckGo και το Brave είναι καλές επιλογές εδώ και όλα διαθέτουν εκδόσεις για κινητά.
Παρόλο που προγράμματα περιήγησης όπως ο Firefox, το DuckDuckGo και το Brave προσφέρουν διαφορετικά επίπεδα προστασίας από διαφημίσεις και ανιχνευτές, μπορείτε να εξετάσετε το ενδεχόμενο να εγκαταστήσετε μια επέκταση αξιόπιστου προγράμματος περιήγησης για να έχετε μεγαλύτερο έλεγχο των διαδικτυακών δραστηριοτήτων που μπορούν να παρακολουθούνται, να αποτυπώνονται και να εξυπηρετούνται από τεχνολογίες διαφήμισης.
Χρησιμοποιήστε όσο το δυνατόν λιγότερες επεκτάσεις προγράμματος περιήγησης. Ελέγξτε τα δικαιώματα αυτών που επιλέγετε να εγκαταστήσετε. Οι επεκτάσεις προγράμματος περιήγησης μπορούν δυνητικά να βλέπουν ό,τι κάνετε στο πρόγραμμα περιήγησης και ορισμένες μπορούν ακόμη και να παρακολουθούν τις πληκτρολογήσεις. Αν δεν είναι ελεύθερες και ανοικτού κώδικα, δεν είναι πραγματικά δωρεάν και πιθανότατα πληρώνετε με τα δεδομένα σας.
Η Incogni διεξήγαγε πρόσφατα μια μελέτη των 1.000 κορυφαίων πληρωμένων και μη πληρωμένων εφαρμογών που είναι διαθέσιμες στο κατάστημα Google Play. Διαπίστωσε ότι οι μη πληρωμένες εφαρμογές μοιράζονται 7 φορές περισσότερα σημεία δεδομένων για τους χρήστες τους από ό,τι οι πληρωμένες. Οι εφαρμογές με 500.000 ή περισσότερες λήψεις μοιράζονται 6,15 φορές περισσότερα δεδομένα από τις λιγότερο δημοφιλείς.
Μπορεί να μην πληρώνετε χρήματα για δωρεάν εφαρμογές, αλλά πιθανότατα πληρώνετε με τα προσωπικά σας δεδομένα. Η Incogni διαπίστωσε ότι το 55,2% των εφαρμογών που ανέλυσε παραδέχτηκε ότι μοιράζεται δεδομένα χρηστών. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η Google έχει έναν πολύ συγκεκριμένο ορισμό της "κοινής χρήσης" και ότι πρόκειται ουσιαστικά για ένα σύστημα τιμής, ο πραγματικός αριθμός είναι πιθανότατα πολύ υψηλότερος.
Επομένως, κατεβάζετε εφαρμογές μόνο αν τις χρειάζεστε πραγματικά. Ελέγξτε τι δικαιώματα απαιτούν και μην τις κατεβάζετε αν θέλουν πρόσβαση σε πράγματα που δεν θα μπορούσαν να χρειαστούν για κανέναν νόμιμο σκοπό.
Είτε στο λειτουργικό σας σύστημα, είτε στο πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο είτε σε κάποιο άλλο λογισμικό, αξίζει να εξετάσετε τις ρυθμίσεις απορρήτου και ασφάλειας και να τις προσαρμόσετε ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες σας. Σε πολλά ιδιόκτητα λογισμικά, οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις εξυπηρετούν την εταιρεία εις βάρος σας.
Το δημόσιο ή αλλιώς δωρεάν WiFi μπορεί να είναι μια ελκυστική πρόταση, ειδικά όταν ταξιδεύετε. Το πρόβλημα είναι ότι ό,τι κάνετε στο διαδίκτυο θα περάσει μέσα από τα χέρια αυτού που παρέχει αυτή τη σύνδεση WiFi.
Οι χάκερ μπορούν επίσης να υποδυθούν τα hotspot WiFi και να εκτελέσουν επιθέσεις man-in-the-middle, οπότε ακόμα και αν εμπιστεύεστε τον πάροχο, δεν μπορείτε να εμπιστευτείτε το hotspot. Χρησιμοποιείτε πάντα ένα αξιόπιστο VPN, όπως το Surfshark, όταν συνδέεστε σε δημόσια hotspot.
Τα προγράμματα επιβράβευσης καταστημάτων μπορεί να είναι αρκετά δελεαστικά. Ωστόσο, συχνά χρησιμοποιούνται ως εργαλεία για τη συλλογή δεδομένων για εσάς και τις αγοραστικές σας συνήθειες. Η Incogni διαπίστωσε ότι οι εφαρμογές αγορών μοιράζονται τα περισσότερα δεδομένα χρήστη από κάθε κατηγορία.
Η ασφαλέστερη επιλογή είναι να συμμετέχετε μόνο σε προγράμματα επιβράβευσης που δεν απαιτούν τη δημιουργία λογαριασμού με τα πραγματικά σας στοιχεία και μόνο σε καταστήματα που δέχονται πληρωμές με μετρητά. Διαφορετικά, ελέγξτε τι εκπτώσεις προσφέρει ρεαλιστικά το πρόγραμμα επιβράβευσης, διαβάστε τα ψιλά γράμματα και αποφασίστε αν πραγματικά αξίζει τον κόπο για εσάς.
Η ανάλυση της Incogni σε 1.000 εφαρμογές του Google Play διαπίστωσε, όπως ήταν αναμενόμενο, ότι οι εφαρμογές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συγκέντρωναν τα περισσότερα δεδομένα. Για να προστατέψετε το διαδικτυακό σας απόρρητο, διαγράψτε όλους τους λογαριασμούς κοινωνικών μέσων που μπορείτε να ζήσετε χωρίςαυτούς. Ζητήστε από τις εν λόγω εταιρείες να διαγράψουν όλα τα δεδομένα που έχουν για εσάς, καθώς το κάνετε.
Αν αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να ζήσετε χωρίς κάποια από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαγράψτε τουλάχιστον τις εφαρμογές τους. Η χρήση του προγράμματος περιήγησής σας για πρόσβαση στο περιεχόμενό τους θα κάνει τεράστια διαφορά στον αριθμό των δεδομένων που μπορούν να πάρουν από εσάς.
Ακόμα και αν κάνατε όλα τα παραπάνω - ακόμα και αν δεν αγγίξατε ποτέ ξανά μια διαδικτυακή συσκευή, κάποιες από τις προσωπικές σας πληροφορίες θα εξακολουθούσαν να βρίσκονται εκεί έξω. Ως πολίτης ή ακόμη και κάτοικος των ΗΠΑ, υπάρχουν δημόσια αρχεία για εσάς διάσπαρτα στο διαδίκτυο.
Το όνομά σας, οι αριθμοί τηλεφώνου, οι διευθύνσεις, τα προφίλ σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα δικαστικά αρχεία, τα μητρώα συλλήψεων, οι διαδικασίες πτώχευσης και οι αποφάσεις, τα φορολογικά ενεχυροδάνεια και πολλά άλλα είναι όλα δημόσια αρχεία. Μπορεί να καταφέρετε να αποσιωπήσετε ορισμένα από αυτά, αλλά τα περισσότερα είναι εκεί για να παραμείνουν.
Παλαιότερα χρειαζόταν πολύς χρόνος και προσπάθεια για να εντοπίσετε όλα αυτά τα σημεία δεδομένων ξεχωριστά. Δυστυχώς, υπάρχουν εταιρείες που ειδικεύονται στη συγκέντρωση δημόσιων αρχείων και στη δημιουργία βάσεων δεδομένων με δυνατότητα αναζήτησης των ατομικών προφίλ.
Αυτές οι εταιρείες -οι λεγόμενοι μεσίτες δεδομένων- έχουν ως σκοπό να επωφεληθούν από τις προσωπικές σας πληροφορίες, και οι δουλειές είναι καλές. Το 2021, η αγορά των μεσιτών δεδομένων αποτιμήθηκε σε πάνω από 257 δισεκατομμύρια δολάρια. Προβλέπεται να φτάσει τα 365 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2029.
Αναζητήστε τον εαυτό σας στο διαδίκτυο για να βρείτε ποιοι μεσίτες δεδομένων (συμπεριλαμβανομένων των ιστότοπων αναζήτησης προσώπων) έχουν τις πληροφορίες σας και τις καθιστούν ανακαλύψιμες στις μηχανές αναζήτησης. Αναζητήστε τους μεσίτες δεδομένων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή σας για να πιάσετε αυτούς που δεν ευρετηριάζουν τα αποτελέσματα των αναζητήσεών τους.
Ελέγξτε τον κατάλογο των μεσιτών δεδομένων και στείλτε σε όλους αιτήσεις εξαίρεσης. Κάθε μεσίτης δεδομένων έχει τη δική του διαδικασία opt-out που πρέπει να ακολουθήσετε για να αφαιρέσετε τα δεδομένα σας.
Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 4.000 μεσίτες δεδομένων που λειτουργούν παγκοσμίως, με εκατοντάδες εγγεγραμμένους στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το να εξαιρεθείτε από όλους αυτούς που έχουν τα δεδομένα σας είναι εφικτό, αλλά πρακτικά ανέφικτο. Οι ερευνητές της Incogni εκτιμούν ότι θα χρειάζονταν 304 ώρες για να υποβληθούν όλα αυτά τα αιτήματα εξαίρεσης.
Μια καλύτερη επιλογή είναι να κάνετε χρήση μιας αυτοματοποιημένης υπηρεσίας αφαίρεσης δεδομένων. Αυτές οι υπηρεσίες υποβάλλουν αιτήματα εξαίρεσης εκ μέρους σας και χρησιμοποιούν την αυτοματοποίηση για να το κάνουν πολύ πιο γρήγορα από ό,τι θα μπορούσε να το κάνει ένας άνθρωπος.