Σύμφωνα με τη Βικιπαίδεια, το πολυεπίπεδο μάρκετινγκ (MLM), που ονομάζεται επίσης πυραμιδική πώληση, μάρκετινγκ δικτύου και μάρκετινγκ παραπομπής, είναι μια στρατηγική μάρκετινγκ για την πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών όπου τα έσοδα της εταιρείας MLM προέρχονται από ένα μη μισθωτό εργατικό δυναμικό που πωλεί τα προϊόντα/υπηρεσίες της εταιρείας, ενώ τα κέρδη των συμμετεχόντων προέρχονται από ένα πυραμιδοειδές ή δυαδικό σύστημα προμηθειών αποζημίωσης.
Οι συμμετέχοντες σε ένα πρόγραμμα ή μια εταιρεία MLM κερδίζουν συνήθως χρήματα με δύο τρόπους:
Το παρακάτω βίντεο εξηγεί την έννοια με περισσότερες λεπτομέρειες.
Το πολυεπίπεδο μάρκετινγκ θεωρείται συχνά συνώνυμο των συστημάτων πυραμίδας. Ωστόσο, υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ των MLM και των συστημάτων πυραμίδας, η οποία έγκειται στο ότι οι εταιρείες MLM προσφέρουν ένα απτό προϊόν ή υπηρεσία. Από την άλλη πλευρά, τα σχήματα πυραμίδας δεν προσφέρουν τίποτα χειροπιαστό και απλώς υπόσχονται απίστευτες αποδόσεις στις επενδύσεις. Αυτή η διάκριση είναι που καθιστά τα συστήματα πυραμίδων παράνομα, ενώ τα MLM απολαμβάνουν νομιμότητας.
Ενώ τα MLM αυτοπροβάλλονται ως ένας τρόπος για τους ανθρώπους να επιτύχουν οικονομική ελευθερία, η έρευνα έχει δείξει ότι αυτό απέχει πολύ από την αλήθεια.
Σύμφωνα με μια έκθεση που μελέτησε τα επιχειρηματικά μοντέλα 350 MLM, η οποία δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου, τουλάχιστον το 99% των ανθρώπων που συμμετέχουν σε εταιρείες MLM χάνουν χρήματα.
Ο λόγος είναι ότι οι άνθρωποι στη βάση της πυραμίδας πρέπει να επενδύσουν χρόνο και χρήματα, αλλά δεν μπορούν να πείσουν άλλους ανθρώπους να συμμετάσχουν. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι όταν στρατολογείτε όλους τους ανθρώπους του κύκλου σας για να γίνουν πωλητές, υπάρχει απλώς υπερβολική προσφορά και όχι αρκετή ζήτηση. Βασικά, υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που πωλούν τα προϊόντα και όχι αρκετοί άνθρωποι που τα αγοράζουν.
Υπάρχουν, βέβαια, και νόμιμες εταιρείες Άμεσων Πωλήσεων, όπως η Tupperware, η Herbalife και η Avon, οι οποίες εργάζονται με πωλητές που ανταμείβονται μόνο για τις πραγματικές πωλήσεις που πραγματοποιούν. Η εστίασή τους είναι στην πώληση ενός φυσικού προϊόντος και όχι μόνο στην προσέλκυση περισσότερων μελών.
Ένα σημαντικό ζήτημα με τις MLM είναι ότι τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες τους συχνά δεν μπορούν να σταθούν στα πόδια τους. Οι προσφορές των MLM συχνά τιμολογούνται υψηλότερα από τις αντίστοιχες που διατίθενται στην αγορά, καθώς οι προμήθειες που πρέπει να καταβληθούν στα διάφορα επίπεδα του οργανισμού συνυπολογίζονται στο κόστος του προϊόντος. Ως αποτέλεσμα, αυτά συχνά φέρουν υψηλότερη τιμή χωρίς κανένα όφελος που να το δικαιολογεί. Λόγω του ότι οι περισσότεροι καταναλωτές είναι ευαίσθητοι στις τιμές, οι άνθρωποι που πωλούν αυτά τα προϊόντα μπορεί να δυσκολευτούν να κάνουν πωλήσεις.
Τα MLM μπορούν επίσης να επηρεάσουν αρνητικά την ψυχική υγεία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες μπορεί να οδηγηθούν στην πεποίθηση ότι φταίνε οι ίδιοι που δεν εργάζονται αρκετά σκληρά για να βγάλουν κέρδος. Στην πραγματικότητα, το σύστημα είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εξαιρετικά δύσκολο να βγει κανείς κερδισμένος μόνο από τις πωλήσεις. Αποτελεί ανομολόγητη προϋπόθεση η δημιουργία μιας μεγάλης ομάδας και η πίεσή τους να κάνουν πωλήσεις προκειμένου να κερδίσουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα. Τα έγγραφα αποκάλυψης εισοδήματος των MLM αποκαλύπτουν συχνά ότι οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες κερδίζουν λιγότερο από έναν βιώσιμο μισθό ετησίως.
Οι απάτες MLM χρησιμοποιούν πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να διακρίνουν τι πραγματικά είναι. Μπορεί να σχετίζονται με προϊόντα, αλλά στο διαδίκτυο, οι επενδυτικές λέσχες, οι ομάδες δώρων και οι απάτες HYIP είναι πιο συνηθισμένες. Μερικές συμβουλές για το πώς μπορείτε να τις αναγνωρίσετε:
Σε γενικές γραμμές, συνιστούμε να μην συνεργάζεστε με καμία εταιρεία " Μέλος-Παίρνει-Μέλος" που πουλάει υπηρεσίες ή αυτοτοποθετείται ως επενδυτική εταιρεία. Οι εταιρείες πολυεπίπεδου μάρκετινγκ που βασίζονται σε προϊόντα μπορεί να είναι νόμιμες. Ωστόσο, κάντε έναν ενδελεχή έλεγχο αναφοράς, για παράδειγμα, εξακριβώνοντας ότι είναι μέλος της Ένωσης Άμεσων Πωλήσεων.
Σας συνιστούμε επίσης να ελέγξετε τις γενικές συμβουλές μας σχετικά με το"Πώς να αναγνωρίσετε μια απάτη".
Ακολουθεί άλλο ένα παράδειγμα βίντεο για τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να συμμετέχετε σε δίκτυα μάρκετινγκ.
Πηγές: