Οι απάτες τεχνικής υποστήριξης είναι μια μορφή απάτης που κερδίζει έδαφος στο διαδίκτυο. Ο απατεώνας προσπαθεί να παρασύρει το θύμα να πάρει τεχνική υποστήριξη για τον υπολογιστή του που δεν χρειάζεται. Το θύμα πληρώνει τον απατεώνα καλώντας ακριβούς τηλεφωνικούς αριθμούς, πληρώνοντας ένα τέλος "λύσης" ή αγοράζοντας λογισμικό προστασίας από ιούς το οποίο δεν είναι απαραίτητο ή ακόμη και κακόβουλο.
Η απάτη εφαρμόζει τακτικές κοινωνικής μηχανικής και φόβου προκειμένου να κάνει το θύμα να τσιμπήσει το δόλωμα. Οι χρήστες του Διαδικτύου μπορούν να προσεγγιστούν με ψυχρές κλήσεις, αναδυόμενα μηνύματα και από τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.
Μόλις οι απατεώνες τραβήξουν την προσοχή ενός πιθανού θύματος, θα ζητήσουν να χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή του από απόσταση χρησιμοποιώντας εφαρμογές όπως το TeamViewer, το AnyDesk και παρόμοιες. Εάν ένα άτομο δώσει στον απατεώνα πρόσβαση στον υπολογιστή του, ο ψεύτικος τεχνικός θα ξεκινήσει ένα διαγνωστικό τεστ και θα αναφέρει μια τιμή για την επιδιόρθωση του ανύπαρκτου προβλήματος. Υπάρχουν 2 γνωστοί τύποι πληρωμών: εφάπαξ υπηρεσία ή μηνιαία συνδρομή μετά τη "διόρθωση" του προβλήματος. Με αυτόν τον τρόπο οι απατεώνες μπορούν να αποσπάσουν ένα τεράστιο χρηματικό ποσό από τα θύματά τους.
Τα πιο συνηθισμένα σημάδια είναι τα αναδυόμενα μηνύματα που προκαλούν φόβο και υποδεικνύουν ότι υπάρχει ιός στον υπολογιστή σας και ότι πρέπει να τηλεφωνήσετε ή να γράψετε αμέσως ένα email. Εάν η οθόνη παγώσει μετά από ένα αναδυόμενο μήνυμα, κλείστε και επανεκκινήστε τον υπολογιστή σας. Το αναδυόμενο μήνυμα συνήθως περιορίζεται στο πρόγραμμα περιήγησής σας, οπότε το απλό κλείσιμό του μπορεί να απαλλάξει από το αναδυόμενο μήνυμα.
Οι εταιρείες τεχνολογίας δεν θα σας προσεγγίσουν τηλεφωνώντας ή στέλνοντας μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δηλώνοντας ότι υπάρχει πρόβλημα με τον υπολογιστή σας. Συνήθως, οι απατεώνες προσποιούνται ότι εργάζονται σε γνωστές εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Microsoft, η Apple ή η Google. Με αυτόν τον τρόπο, προσπαθούν να δημιουργήσουν μια εμπιστοσύνη για να συνεχίσουν την απάτη.
Η απάτη της IT/Τεχνικής Υποστήριξης είναι παγκόσμια, γεγονός που διευκολύνει τους απατεώνες να προσελκύουν θύματα σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εξετάζετε τον αριθμό τηλεφώνου στον οποίο αναφέρονται - συνήθως πρόκειται για εικονικό ή δωρεάν αριθμό, τη γλώσσα που μιλούν, ακόμη και την προφορά τους. Εάν διαπιστώσετε κάτι ύποπτο, σταματήστε την επικοινωνία και επικοινωνήστε με κάποιον γνωστό σας.
Το δεύτερο μέρος της απάτης της τεχνικής υποστήριξης είναι η λεγόμενη απάτη επιστροφής χρημάτων (Refund Scam). Μετά από λίγο, ο απατεώνας της τεχνικής υποστήριξης θα πλησιάσει το θύμα και θα δηλώσει ότι πλήρωσε πάρα πολλά και θέλει να επιστρέψει ένα μέρος του ποσού. Θα χρησιμοποιήσουν μια δικαιολογία όπως: η εταιρεία κλείνει ή αποχωρούν από την εταιρεία. Ωστόσο, θα σας ζητήσουν να δώσετε όλα τα τραπεζικά σας στοιχεία για να στείλετε τα χρήματα. Αν κάποιος δώσει τα στοιχεία, τότε η ζημιά είναι σημαντικά μεγαλύτερη, μέχρι το θύμα να συνειδητοποιήσει ότι τα χρήματα έχουν χαθεί.
Εάν συνειδητοποιήσετε ότι έχετε πέσει θύμα απάτης από την τεχνική υποστήριξη, διακόψτε κάθε επικοινωνία μαζί τους. Μην προσπαθήσετε να ζητήσετε χρήματα πίσω ή να μπείτε σε συζητήσεις. Εάν αφήσετε έναν απατεώνα να χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή σας εξ αποστάσεως, εκτελέστε σάρωση με antivirus και διαγράψτε οτιδήποτε έχει πιθανότητα να είναι κακόβουλο.
Αν δεν έχετε ή δεν εμπιστεύεστε το σύστημα προστασίας από ιούς, αυτές είναι οι πιο δημοφιλείς επιλογές:
Αν δεν είστε καλός με τους υπολογιστές, μπορείτε πάντα να ζητήσετε από έναν φίλο ή ένα μέλος της οικογένειας να σας βοηθήσει. Εάν η απειλή είναι σοβαρή, παρακαλούμε πηγαίνετε τον υπολογιστή σας στο τοπικό κέντρο εξυπηρέτησης. Συνήθως διαθέτουν επαγγελματίες ή θα σας προτείνουν πού να απευθυνθείτε.
Ανάλογα με τη μέθοδο πληρωμής, προσπαθήστε να επικοινωνήσετε με την τράπεζά σας, την εταιρεία πιστωτικών καρτών ή άλλους αρμόδιους φορείς και να ακυρώσετε τη συναλλαγή. Ακολουθήστε τον οδηγό μας για το Πώς να πάρετε πίσω τα χρήματά σας από μια απάτη, αν χρειάζεστε βοήθεια σε αυτό. Τέλος, αλλάξτε τους κωδικούς πρόσβασής σας σε ισχυρούς.
Σχετικές πληροφορίες για χρήστες των Microsoft Windows: Δείτε την ανάρτηση της Microsoft
Υπέροχο εκπαιδευτικό βίντεο στο YouTube εδώ (κάντε κλικ στον σύνδεσμο).
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) μοιράστηκε το τηλεφώνημά της (δείτε το παρακάτω βίντεο) με τον απατεώνα της τεχνικής υποστήριξης.
Εξαιρετικό εκπαιδευτικό βίντεο στο Youtube εδώ (κάντε κλικ στο σύνδεσμο).
Σχετικές πληροφορίες: Για τους χρήστες των windows ελέγξτε την ανάρτηση της Microsoft
ΗΟμοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου μοιράστηκε την κλήση τους (δείτε το βίντεο παρακάτω) με τον απατεώνα της τεχνικής υποστήριξης.